До того ж, ситуацію
обумовлено ще кількома значимими
подіями:
• триває «розгрібання
політико-правових завалів» режиму
Януковича;
• розпущено Верховну
Раду України;
• триває підготовка
до підписання тексту Угоди про Асоціацію
з ЄС;
• триває АТО;
• є всі ознаки початку
спроби аншлюсу
Слобожанщини військовими формуваннями
з РФ.
До повноти картини
хочеться додати слова голови
люстраційного
комітету України
при Кабінеті Міністрів
пана Єгора Соболєва: «Що зробив
люстраційний комітет за 100 днів.
Люстраційного комітету немає. Правляча
коаліція, проголосивши на Майдані про
його створення та записавши закон про
люстрацію першим у програмі свого уряду,
більше не зробила нічого. Тому все, що
вдалося, вдалося без жодних повноважень,
на громадських засадах, виключно
волонтерськими зусиллями тисяч людей».
А ще слова урядового
уповноваженого з питань антикорупційної
політики пані Тетяни Чорновол: «Прощай,
Кабмін. Завтра напишу заяву. Хтось буде
кепкувати – уряд і так доживає останні
місяці перед виборами. Я згодна:
звільнятися треба було раніше. Проте
так хотілося завершити початі справи.
Так хотілося зробити конкретні корисні
речі для України. А тепер прийшло чітке
усвідомлення – моє перебування там
було ДАРЕМНИМ».
Правозахисник пані
Ксенія Проконова зазначила: «Ті, хто
зараз захищають інтереси України, можуть
зіткнутися з негативними наслідками.
Учасники батальйонів,
що ростуть, як гриби, часто не мають
офіційного статусу і повноважень.
Виникає багато питань: від пільг і виплат
до легітимності застосування сили і
зброї. Ніхто не застрахований від появи
кримінального провадження по закінченні
війни, яку і війною-то не визнали».
Нині правозахисники
стурбовані ухваленою вже колишньою
Верховною Радою України VII
скликання низкою законів щодо кримінального
процесу та правоохоронної діяльності,
зокрема прийнятому 14 серпня 2014 року
Закону України «Про санкції». В експертів
також викликає занепокоєння незакритий
перелік санкцій. «Той закон, який дає
можливість для довільного його
трактування, суперечить принципу
правової та юридичної визначеності й
може сприяти свавіллю», – зауважив
заступник голови правління Центру
політико-правових реформ пан Роман
Куйбіда.
Експерт Української
Гельсінської спілки з прав людини пан
Сергій Заєць порівнює прийняття цих
законів із відкриттям скриньки Пандори.
Вони суперечать зобов’язанням, які на
себе взяла Україна відповідно до
Євроконвенції. У ст. 5 Європейської
Конвенції йдеться про гарантії перегляду
суддею питання тримання людини під
вартою. У Законі України «Про санкції»
зачіпається питання права власності,
коли йдеться про обмеження можливості
розпоряджатися своєю власністю. Або ж
коли застосовуватиметься зброя відповідно
до нових змін до Закону України «Про
міліцію», порушуватиметься основне
право – це право на життя. Такі порушення
обов’язково будуть розглядатися в
Європейському суді з прав людини з
нарахуванням великих компенсацій.
Пан Сергій Заєць
пропонує українській владі єдиний вихід
у цій ситуації. Коли неможливо усунути
недоліки в законах, потрібно подати
секретарю Ради Європи заяву про тимчасове
призупинення зобов’язань України щодо
дотримання Європейської конвенції з
прав людини.
Представник базованого
у Женеві Будинку прав людини пан Флоріан
Ірмінгер вважає, що Україна може показати
приклад, як можна законно боротися з
тероризмом. Він шкодує, що Верховна Рада
приймала такі закони за один день без
урахування думки експертів: «Різниця
між Україною та Росією полягає в тому,
що в Україні є живе якісне громадянське
суспільство. Український уряд повинен
пишатися, що він чує голоси громадянського
суспільства».
У зв’язку з аншлюсом
Криму трапилася безпрецедентна річ:
Україна сама стала подавати позови
проти РФ до міжнародних судових інстанцій,
зокрема в Європейський суд з захисту
прав людини в Страсбурзі, Міжнародний
суд ООН, Арбітражний інститут Стокгольмської
торговельної палати, стала використовувати
міжнародні організації ІКАО та СОТ для
тиску на окупантів.
Підіб’ємо підсумки.
Відгриміла Революція
гідності.
Й досі не покарано
вбивць Небесної сотні.
На місцях сидять ті самі судді,
що ще вчора приймали злочинні
рішення.
Долар США б’є всі
найсміливіші прогнози, а гривні на
ведення війни не вистачає.
Люди слушно питають
один одного: «Янукович крав щомісяця
по 2 мільярди доларів США. Його вже немає,
а чому по 2 мільярди щомісяця нині не
з’являються в бюджеті?».
«У своїх рішеннях я
буду керуватися прагненням українського
народу, а він вимагає перезавантаження,
вимагає люстрації. Вибори є найкращою
формою люстрації», – наголосив Президент
України пан Петро Порошенко.
Рішення почати з
головного законодавчого органу країни
як основи майбутніх реформ і є найкращим
поясненням тим неспішним вищеописаним
процесам, що відбуваються нині із
сучасним українським правозахистом.
Немає коментарів:
Дописати коментар